Wednesday 24 December 2014

NICARAGUA bermula KERJA pada $ 50bn TERUSAN Antara 2LAUTAN . .



iLMu2lautan - Alternatif Nicaragua untuk Terusan Panama akan menjadi laluan air yang menghubungkan Atlantik dan lautan Pasifik dan projek pembinaan yang paling bercita-cita tinggi di Amerika Latin.

Pada Isnin Nicaragua secara rasmi memulakan kerja pd saluran yg akan menjadi pesaing kpd Terusan Panama 600 kilometer ke selatan. Terusan Nicaragua akan mampu mengendalikan kapal-kapal kelas super-berat dengan kapasiti sehingga 400,000 tan. Ia akan menjadi 278 kilometer panjang dan 30 meter, yg menjadikan ia lebih luas dan lebih mendalam bahawa abad lama Terusan Panama. Ia dijangka siap dan beroperasi menjelang 2019.

Terusan akan mengurangkan kos mengangkut barang-barang melalui laut di antara Amerika, Eropah dan Asia oleh kira-kira 30 % peratus. Pakar percaya ia akan dapat mengendalikan lebih daripada 5,000 kapal muatan tinggi setahun.

NICARAGUA Starts WORK On $50bn Canal BETWEEN 
Two OCEANS . . .

The Nicaraguan alternative to the Panama Canal will be a waterway connecting the Atlantic and the Pacific oceans and is to be the most ambitious construction project in Latin America.

On Monday Nicaragua officially began work on a canal which will be a competitor to the Panama Canal 600 kilometers south. The Nicaragua canal will be capable of handling the super-heavy class ships with the capacity of up to 400,000 tons. It will be 278 kilometers long and 30 meters deep, which makes it wider and deeper that the century old Panama Canal. It is expected to be completed and operational by 2019.

The canal will reduce the cost of transporting goods via sea between America, Europe and Asia by about 30 percent. Experts believe it will be able to handle more than 5,000 high tonnage vessels a year.

Screenshot from Google Maps

Pembinaan terusan akan menyediakan negara dgn sejumlah besar pekerjaan baru & akan menyumbang kpd peningkatan keadaan ekonomi, memandangkan hakikat bahawa Nicaragua adalah salah satu negara yg paling miskin di Amerika Latin, kata Presiden Nicaragua Daniel Ortega pada pembukaan majlis.

Lebih daripada 50 ribu orang akan mengambil bahagian dalam projek ini bernilai kira-kira $ 50 bilion. Sebuah pelabuhan baru, lapangan terbang antarabangsa dan zon perdagangan bebas adalah sebahagian dpd rancangan bersama-sama dengan tali air itu sendiri. Kerajaan Nicaragua berkata projek itu akan meningkatkan per-tumbuhan ekonomi tahunan kepada lebih daripada 10 % peratus.

Walau bagaimanapun, pelaksanaan projek itu mencetus protes kalangan aktivis alam sekitar tempatan yang mengatakan ia akan menyebabkan kerosakan yang ketara. Pencemaran mungkin Tasik Nicaragua, takungan terbesar air tawar di Amerika Tengah, menimbulkan kebimbangan banyak.

Penduduk tempatan telah membantah terhadap pemusnahan, seperti sekitar 30,000 petani dijangka dipaksa dari tanah mereka akibat pembinaan, menurut agensi AFP.

Projek ini telah dicadangkan oleh HK Nicaragua Terusan Pembangunan Pelaburan Co Ltd (HKND Kumpulan). HKND diketuai oleh peguam Cina Wang Jing, yang juga mengetuai Xinwei Telecom Enterprise Group China.

The construction of the canal will provide the country with a large number of new jobs and will contribute to the improvement of the economic situation, given the fact that Nicaragua is one of the poorest countries in Latin America, said Nicaraguan President Daniel Ortega at the opening ceremony.

More than 50 thousand people will participate in the project worth about $50 billion. A new port, an international airport and a free trade zone are part of the plans along with the canal itself. The Nicaraguan government says the project would raise annual economic growth to more than 10 percent.

However, the project’s implementation is sparking protests among local environmentalists who say it will cause significant damage. The possible pollution of Lake Nicaragua, the largest reservoir of fresh water in Central America, raises much concern.

Local residents have been protesting against the destruction, as around 30,000 farmers are expected to be forced off their land due to the construction, according to AFP agency.

The project was proposed by the HK Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd (HKND Group). HKND is headed by Chinese lawyer Wang Jing, who also heads China’s Xinwei Telecom Enterprise Group.

READ MORE: http://on.rt.com/jldyw7

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...