iLMu2lautan - Alternatif Nicaragua untuk
Terusan Panama akan menjadi laluan air yang menghubungkan Atlantik dan lautan
Pasifik dan projek pembinaan yang paling bercita-cita tinggi di Amerika Latin.
Pada Isnin Nicaragua secara rasmi memulakan kerja pd
saluran yg akan menjadi pesaing kpd Terusan Panama 600 kilometer ke
selatan. Terusan Nicaragua akan mampu mengendalikan kapal-kapal kelas
super-berat dengan kapasiti sehingga 400,000 tan. Ia akan menjadi 278 kilometer
panjang dan 30 meter, yg menjadikan ia lebih luas dan lebih mendalam bahawa
abad lama Terusan Panama. Ia dijangka siap dan beroperasi menjelang 2019.
Terusan akan mengurangkan kos mengangkut barang-barang
melalui laut di antara Amerika, Eropah dan Asia oleh kira-kira 30 % peratus.
Pakar percaya ia akan dapat mengendalikan lebih daripada 5,000 kapal muatan
tinggi setahun.
NICARAGUA Starts WORK On $50bn Canal BETWEEN
Two OCEANS . . .
The Nicaraguan alternative to the Panama Canal will be a
waterway connecting the Atlantic and the Pacific oceans and is to be the most
ambitious construction project in Latin America.
On Monday Nicaragua officially began work on a canal which
will be a competitor to the Panama Canal 600 kilometers south. The Nicaragua
canal will be capable of handling the super-heavy class ships with the capacity
of up to 400,000 tons. It will be 278 kilometers long and 30 meters deep, which
makes it wider and deeper that the century old Panama Canal. It is expected to
be completed and operational by 2019.
The canal will reduce the cost of transporting goods via sea
between America, Europe and Asia by about 30 percent. Experts believe it will
be able to handle more than 5,000 high tonnage vessels a year.
Screenshot from Google Maps
Pembinaan terusan akan menyediakan negara dgn sejumlah
besar pekerjaan baru & akan menyumbang kpd peningkatan keadaan ekonomi,
memandangkan hakikat bahawa Nicaragua adalah salah satu negara yg paling
miskin di Amerika Latin, kata Presiden Nicaragua Daniel Ortega pada pembukaan
majlis.
Lebih daripada 50 ribu orang akan mengambil bahagian dalam
projek ini bernilai kira-kira $ 50 bilion. Sebuah pelabuhan baru, lapangan
terbang antarabangsa dan zon perdagangan bebas adalah sebahagian dpd rancangan bersama-sama dengan tali air itu sendiri. Kerajaan Nicaragua berkata
projek itu akan meningkatkan per-tumbuhan ekonomi tahunan kepada lebih daripada
10 % peratus.
Walau bagaimanapun, pelaksanaan projek itu mencetus protes
kalangan aktivis alam sekitar tempatan yang mengatakan ia akan menyebabkan
kerosakan yang ketara. Pencemaran mungkin Tasik Nicaragua, takungan terbesar
air tawar di Amerika Tengah, menimbulkan kebimbangan banyak.
Penduduk tempatan telah membantah terhadap pemusnahan,
seperti sekitar 30,000 petani dijangka dipaksa dari tanah mereka akibat
pembinaan, menurut agensi AFP.
Projek ini telah dicadangkan oleh HK Nicaragua Terusan
Pembangunan Pelaburan Co Ltd (HKND Kumpulan). HKND diketuai oleh peguam Cina
Wang Jing, yang juga mengetuai Xinwei Telecom Enterprise Group China.
The construction of the canal will provide the country with a
large number of new jobs and will contribute to the improvement of the economic
situation, given the fact that Nicaragua is one of the poorest countries in
Latin America, said Nicaraguan President Daniel Ortega at the opening ceremony.
More than 50 thousand people will participate in the project
worth about $50 billion. A new port, an international airport and a free trade
zone are part of the plans along with the canal itself. The Nicaraguan
government says the project would raise annual economic growth to more than 10
percent.
However, the project’s implementation is sparking protests
among local environmentalists who say it will cause significant damage. The
possible pollution of Lake Nicaragua, the largest reservoir of fresh water in
Central America, raises much concern.
Local residents have been protesting against the destruction,
as around 30,000 farmers are expected to be forced off their land due to the
construction, according to AFP agency.
The project was proposed by the HK Nicaragua Canal
Development Investment Co Ltd (HKND Group). HKND is headed by Chinese lawyer
Wang Jing, who also heads China’s Xinwei Telecom Enterprise Group.