Reuters/Enny Nuraheni
iLMu2lautan - Penemuan fiuslaj pesawat
AirAsia di Laut Jawa yg menimbulkan persoalan baru tentang apa yang menyebabkan
kemalangan itu. Versi mungkin terdiri daripada instrumen salah membaca yang
membawa kepada sebuah gerai untuk pembunuhan-bunuh diri.
Penerbangan QZ8501 AirAsia tiba-tiba pergi radar pada hari
Ahad di Laut Jawa lama selepas perintis yang diminta kawalan udara di Jakarta
bagi kebenaran untuk naik lebih tinggi utk mengelakkan ribut.
Kebenaran itu
diberikan 2 minit kemudian, tetapi tiada jawapan dari anak-anak kapal yang
diikuti.
Pesawat itu hilang dari skrin radar 3 minit kemudian. Tiada
panggilan kecemasan dihantar oleh pesawat. Kedua-dua fakta menunjukkan bahawa
ia jatuh dengan cepat, dengan spekulasi awal mengatakan bahawa ia boleh telah
mengalami kemusnahan yang teruk dalam masa pertengahan udara.
Tetapi penemuan
badan pesawat berbaring di dalam satu bahagian di dasar laut itu membuktikan sebaliknya.
BACA lebih lanjut: tragedi AirAsia: Fiuslaj dikesan oleh sonar READ MORE: AirAsia
tragedy: Fuselage detected by sonar
Memulihkan data dari penerbangan dan perakam kokpit akan
menjadi penting untuk mewujudkan kebenaran tentang nasib QZ8501, tetapi
beberapa pakar penerbangan menunjukkan bahawa kemalangan AirAsia Airbus A320
mempunyai persamaan dengan satu lagi kejadian penerbangan, iaitu penerbangan
AF447 Air France pada tahun 2009.
Pesawat itu telah secara rasmi dikelaskan sebagai hilang
selama 2 tahun dan telah ditemui hanya pada tahun 2011. Siasatan menunjukkan
instrumen yang dipanggil tiub pitot beku dan memberikan bacaan laju udara palsu
kepada anak-anak kapal. Mereka gagal untuk bertindak balas kepada masalah itu
dengan sewajarnya dan tidak melihat bahawa kapal terbang adalah kira-kira untuk
gerai atau cuba untuk mendapatkannya kembali.
Frozen instruments, deliberate crash? AirAsia plane crash
versions multiply . . .
The discovery of the AirAsia airliner’s fuselage in the Java
Sea raises new questions about what caused the crash. Possible versions range
from misread instruments leading to a stall to a murder-suicide.
AirAsia flight QZ8501 abruptly went off radar on Sunday over
the Java Sea shortly after the pilot requested air control in Jakarta for
permission to climb higher to avoid a storm. The permission was granted two
minutes later, but no response from the crew followed.
The plane disappeared from radar screens three minutes later.
No distress call was sent by the plane. Both facts indicated that it fell very
quickly, with initial speculation saying that it could have suffered
catastrophic destruction in mid-air. But the discovery of the plane’s body
lying in one piece on the seabed proved otherwise.
Recovering data from flight and cockpit recorders would be
crucial for establishing the truth about the fate of QZ8501, but some flight
experts point out that the AirAsia Airbus A320 crash has similarities with
another flight incident, that of Air France flight AF447 in 2009.
The plane was officially classed as missing for two years and
was found only in 2011. The investigation showed instruments called pitot tubes
froze and gave false airspeed readings to the crew. They failed to respond to
the problem accordingly and didn’t notice that the plane was about to stall or
to try to recover it.
Pencari dan Menyelamat krew Indonesia membongkar salah satu
daripada 2 badan-badan penumpang AirAsia pulih dari laut, di lapangan terbang
di Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah, 31 Disember, 2014 (Indonesian Search and
Rescue crews unload one of two bodies of AirAsia passengers recovered from the
sea, at the airport in Pangkalan Bun, Central Kalimantan, December 31, 2014 (Reuters/Darren
Whiteside)
"Tidak ada 2 kemalangan yang sama. Tetapi terdapat
syarat-syarat yang sama seperti cuaca, dan kita harus melihat ke dalam dengan
teliti," bekas penyiasat nahas udara di Indonesia kepada Reuters.
Tidak seperti kemalangan penerbangan AirAsia, Air France
pesawat terhenti pada waktu malam apabila anak-anak kapal tidak dapat melihat
garis ufuk dan melihat bahawa pesawat telah kehilangan ketinggian.
QZ8501 telah dipandu oleh yang berpengalaman berusia 53 tahun
bekas Tentera Udara Indonesia perintis dikenal dengan nama tunggal Iriyanto,
yang mempunyai 20,000 jam penerbangan di bawah tali pinggang beliau, termasuk
6,100 jam di Airbuses. Pembantu juruterbang adalah Perancis Remi Plesel dengan
2,275 jam penerbangan.
Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Tony Fernandes melahirkan
keyakinan dalam perintis, mengatakan dia adalah salah seorang graduan yang
terbaik di sekolah penerbangan tentera.
Airbus A320 adalah pesawat yang boleh
dipercayai dengan hanya 0.14 kemalangan maut setiap juta berlepas, menurut satu
kajian kesela-matan diterbitkan oleh Boeing pada bulan Ogos.
Dengan tidak
kesilapan manusia atau kegagalan teknikal serta-merta dihempap sebagai sebab
yang mungkin, teori lebih jahat tentang kemalangan yang telah timbul.
Pesawat itu boleh rosak oleh bom kecil meletup di atas kapal,
John Nance, bekas juruterbang Tentera Udara Amerika Syarikat, kepada ABC News.
"Mungkin salah satu yang tidak cukup kuat untuk meniup
kapal terbang ke dalam keping pada ketinggian, tetapi mungkin salah satu yang
meniup kabel kawalan daripada hidraulik," katanya.
Satu versi yang lebih eksotik akan menjadi kemalangan sengaja
oleh juruterbang dalam pembunuhan-bunuh diri, ditambah Nance.
Sekurang-kurangnya 3 kemalangan dalam 20 tahun yang lalu adalah disebabkan oleh
ini.
Satu contoh ialah Penerbangan 185 SilkAir, juga dari
Indonesia, yang terhempas ke dalam sungai di selatan Sumatera pada tahun 1997.
Penyiasat Indonesia melaporkan bahawa mereka tidak dapat mengumpul bukti kukuh
untuk membuat keputusan mengenai punca kejadian itu.
Tetapi Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika
Syarikat, yang telah mengambil bahagian dalam penyiasatan kerana pesawat
berkenaan ialah Boeing 737, berkata pesawat itu terhempas kerana input sengaja
dari kokpit, kemungkinan besar oleh kapten.
"No two accidents are the same. But there are similar
conditions like the weather, and we must look into it very closely," a
former air crash investigator in Indonesia told Reuters.
Unlike the AirAsia flight crash, Air France airliner stalled
at nighttime when the crew couldn’t see the horizon line and see that the
aircraft was losing altitude.
QZ8501 was piloted by an experienced 53-year-old
ex-Indonesian Air Force pilot known by the single name Iriyanto, who had 20,000
flying hours under his belt, including 6,100 hours in Airbuses. The co-pilot
was Frenchman Remi Plesel with 2,275 flying hours.
AirAsia CEO Tony Fernandes expressed confidence in his pilot,
saying he was one of the best graduates at his military flight school. The
Airbus A320 is a reliable aircraft with just 0.14 fatal accidents per million
takeoffs, according to a safety study published by Boeing in August. With
neither human error nor technical failure immediately pinned down as a likely
cause, more sinister theories about the crash have arisen.
The plane could have been damaged by a small bomb exploding
onboard, John Nance, a former US Air Force pilot, told ABC News.
"Maybe one that wasn't strong enough to blow the
airplane into pieces at altitude, but maybe one that blew the control cables
from the hydraulics," he said.
An even more exotic version would be a deliberate crash by
the pilot in a murder-suicide, Nance added. At least three crashes in the past
20 years were caused by this.
One example is SilkAir Flight 185, also from Indonesia, which
crashed into a river in southern Sumatra in 1997. Indonesian investigators
reported that they couldn’t collect conclusive evidence to rule on the cause of
the incident.
But the US National Transportation Safety Board, which
participated in the investigation because the aircraft in question was a Boeing
737, said the plane crashed due to deliberate input from the cockpit, most
likely by the captain.